نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری چگونه است؟

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله

شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که نگهداری پول نقد به هیچ عنوان کار عقلانی، منطقی و آینده نگرانه ای نیست و لازم است که حتما افراد پول خود را در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری کنند. بازار بورس و صندوق های سرمایه گذاری از جمله بهترین، پربازده ترین و کم ریسک ترین حوزه های سرمایه گذاری برای افراد هستند. افرادی که دانش، مهارت، تخصص، زمان و انرژی لازم برای حضور مستقیم در بازار بورس را ندارند می توانند به شکل غیر مستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنند. چگونگی محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری می تواند یک دغدغه و چالش مهم برای سرمایه گذاران باشد چرا که درصد زیادی از دارایی های این صندوق ها در بازار سرمایه در گردش خواهد بود. افرادی که در هر کدام از این صندوق ها سرمایه گذاری می کنند باید از نحوه سوددهی و کسب سود آن آگاهی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری پرداخته خواهد شد.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

در حقیقت می توان گفت صندوق های سرمایه‌گذاری به یک نهاد یا کمپانی گفته می شوند که وظیفه سرمایه گذاری صحیح و مطمئن سرمایه افراد را بر عهده خواهد گرفت. این نهاد از افراد متخصص و کارشناسان خبره ای تشکیل شده اند که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری سهامی، صندوق سرمایه گذاری مختلط، صندوق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات، صندوق‌ سرمایه گذاری در طلا و … از مهم ترین و شناخته شده ترین صندوق های سرمایه گذاری هستند. با توجه به ترکیب دارایی ها در هر صندوق میزان سود و بازدهی آنها متفاوت خواهد بود.
هر کدام از این صندوق ها با توجه به میزان ریسکی که دارند می توانند سود زیاد یا کمی داشته باشند. صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری در سهام دارای سود بالاتر و ریسک بیشتری دارند؛ در حالی که صندوق‌ های درآمد ثابت دارای سود کمتر و ریسک کمتری هستند. در مقاله ای که از سایت رسمی شرکت سرمایه گذاری آرکا با عنوان معرفی صندوق سرمایه گذاری با سود ثابت منتشر شده است می توان اطلاعات مفید و موثری دریافت کرد.

چگونگی محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری

به صورت کالی میزان بازدهی یک صندوق به میزان سودی گفته می شود افراد می توانند از سرمایه گذاری خود کسب کنند. برای آنکه سود صندوق های سرمایه گذاری محاسبه شود باید نرخ بازدهی صندوق مشخص شود که به صورت درصدی خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که فردی 5 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده است و بعد از مدتی 500 هزار تومان سود کسب کرده است میزان بازدهی سرمایه او 10 درصد خواهد بود. به صورت کلی این فرمول برای محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری نیز به کار برده می شود. می توان گفت فرمول اصلی ارزیابی سود و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر است

100×{ ارزش اولیه ÷ (ارزش فعلی سهام – ارزش اولیه) } = بازدهی
البته در مورد صندوق‌ هایی که پرداخت سود نقدی دوره ‌ای دارند، لازم است که رقم سود نقدی را نیز در فرمول در نظر گرفت. در نهایت فرمول کلی سود صندوق های سرمایه گذاری به شرح زیر خواهد بود.
قیمت تمام شده سرمایه گذاری اولیه ÷ (سودهای نقدی تقسیمی کل سال + تغییر در ارزش کل واحدهای سرمایه گذاری) = بازدهی کل

هرچند که میزان سوددهی تمام صندوق ها از این سه بخش تشکیل شده است اما در کل هر صندوق می تواند مدل تقسیم سود متفاوتی داشته باشد. اگر صندوقی دارای پرداخت دوره ‌ای باشد باید قوانین تقسیم سود مربوطه را در امیدنامه خود قید کند. این قوانین تحت عنوان (پرداخت ‌های دوره ‌ای به سرمایه ‌گذاران) شناخته می شود؛ و مدیر صندوق نیز موظف است در کوتاه ترین زمان ممکن سود را به سرمایه گذاران پرداخت کند.

محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری

پرداخت سود در صندوق های سهامی

صندوق های سهامی در حقیقت به صندوق هایی گفته می شود عمده دارایی آنها در بازار بورس معامله می شود و نمی توان یک پیش بینی دقیق از میزان بازدهی و سوددهی آنها داشت. این صندوق ها معمولا پرداخت سود نقدی ندارند و بازدهی اصلی آنها در افزایش قیمت واحدهای سرمایه گذاری خود را نشان می‌دهد. سرمایه گذارانی که در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند می توانند با فروش همه یا قسمتی از سهام خود به اصل سرمایه و سود آن دست پیدا کنند. به صورت کلی نرخ سود اکثر صندوق های سرمایه گذاری در سهام نسبت به سایر صندوق ها بیشتر است هر چند که از ریسک بالاتری نیز برخوردار هستند. افرادی که قدرت ریسک بالایی دارند معمولا توسط شرکت های سبدگردان بورس تشویق می شوند که در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند.

پرداخت سود در صندوق های مختلط

صندوق های مختلط نیز همانند صندوق های سرمایه گذاری در سهام از پرداخت سود دوره ای برخوردار نیستند و سود و بازدهی صندوق به شکل افزایش بهای واحدهای صندوق نشان داده می شود. صندوق های سرمایه گذاری مختلط متعددی در بازار وجود دارند که میزان ریسک پذیری متوسطی دارند اما طبیعتا نسبت به صندوق های سهامی سود کمتری را به سرمایه گذاران می دهند.

پرداخت سود در صندوق های با درآمد ثابت

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا دارای پرداخت سود نقدی در دوره های مختلف یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، یک ساله و … دارند. معمولا پرداخت سود نقدی دوره ای برای بسیاری از مردم جذاب تر است. معمولا بیشتر دارایی های این صندوق ها از اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند حساب های بانکی هستند و از آنجایی که میزان ریسک پایین تری در مقایسه با صندوق های دیگر دارند معمولا سود کمتری نیز به سرمایه گذاران می دهند. به صورت کلی سود صندوق های سرمایه گذاری می تواند متناسب با نوع صندوق ها متفاوت باشد و کسانی که می خواهند اطلاعات دقیق و کامل تری در این حوزه به دست بیاورند قبل از خرید سهام صندوق ها باید از مشاوره سرمایه گذاری در بورس استفاده کنند.

جمع بندی نهایی

هرچند که امروزه حوزه های مختلفی همچون ارز، طلا، ماشین، ملک و … برای سرمایه گذاری در دسترس سرمایه گذاران قرار دارد اما فاکتورهای مختلفی همچون نقد شوندگی، اطمینان و اعتبار، حمایت و شفافیت قانونی، حفظ سرمایه در برابر تورم، میزان مالیات، سهولت سرمایه گذاری و … باعث می شوند که فعالیت در بازار سرمایه و استفاده از صندوق های سرمایه گذاری بهترین گزینه سرمایه گذاری برای افراد باشد. قبل از خرید سهام هر کدام از صندوق ها لازم است که افراد اطلاعات دقیقی از نحوه محاسبه سود صندوق های سرمایه گذاری داشته باشند.
شرکت سبد گردان آرکا به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های فعال در این حوزه خدمات متعددی همچون سبدگردانی اختصاصی، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی اختصاصی در بورس را به سرمایه گذاران ارائه می کند.

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات