معرفی صندوق سرمایه گذاری با سود ثابت

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله

برخلاف گذشته که مردم سرمایه ها و پول خودشان را در بانک ها نگهداری می کردند امروزه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که مهم ترین آنها شامل خرید ملک، خرید طلا، خرید ارز، خرید ماشین، حضور در بازار سرمایه و … می باشند. هر کدام از این حوزه ها نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه هستند و کسانی که این فاکتورها را نداشته باشند نمی توانند سود مناسبی به دست بیاورند و حتی ممکن است که سرمایه های خود را نیز از دست بدهند. از جمله بهترین، کم ریسک ترین و مطمئن ترین شیوه های سرمایه گذاری می توان به سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری اشاره کرد. این صندوق ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها دارای مزایای متعددی هستند. در ادامه به بررسی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت پرداخته خواهد شد.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری و انواع آن

صندوق سرمایه‌گذاری به یک مجموعه‌ یا نهاد گفته می شود که متشکل از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است که فرصت سرمایه گذاری را برای سرمایه داران فراهم کرده است. افرادی که دانش، مهارت، تجربه، زمان و انرژی لازم برای حضور و فعالیت مستقیم در بازار بورس را ندارند می توانند از روش های غیر مستقیم استفاده کنند که سبدگردانی اختصاصی یا استفاده از صندوق های سرمایه گذاری مهم ترین آنها هستند. صندوق ها در حقیقت زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند با یک روش کم ریسک و حرفه ای اقدام به سودسازی برای سرمایه داران می کنند. امروزه انواع مختلفی از این صندوق ها وجود دارند که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. از رایج ترین صندوق های سرمایه گذاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
· صندوق سرمایه‌گذاری سهامی
· صندوق سرمایه‌گذاری مختلط
· صندوق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات
· صندوق‌های نیکوکاری
· صندوق مبتنی بر طلا
· صندوق‌های بازارگردان و …

صندوق سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت

کسانی که دارای سرمایه های محدودی هستند و ریسک سرمایه گذاری در کارهای بزرگ را قبول نمی کنند می توانند از صندوق های سرمایه گذاری با سود ثابت (Fixed Income) استفاده کنند. در حقیقت صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت به نوعی از صندوق ها گفته می شود که افراد حقیقی و حقوقی می توانند با سرمایه گذاری در آن به صورت دوره ای کسب سود کنند. سیاست کاری این صندوق ها به این شکل است که بیشترین حجم دارایی آنها (بعضاً تا 90 درصد) در قالب گواهی سپرده بانکی اوراق مشارکت، سپرده ‌های بانکی و سایر اوراق بهادار سرمایه‌ گذاری می ‌شود. همچنین بخشی از دارایی های این صندوق ها در بازار سرمایه سرمایه گذاری می شود. سیاست های سوددهی این صندوق ها به صورت ماهانه یا سه ماهه است و اگر سوددهی صندوق ها به شیوه ای غیر از این دو روش باشد در امیدنامه صندوق ذکر می شود.
صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت معمولا در مقایسه با سایر صندوق های دیگر ریسک کمتری دارند و طبیعتا سود کمتری نیز نسبت به سایر صندوق ها دارند اما می تواند یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری برای افرادی با قدرت ریسک پایین باشد.

عملکرد صندوق‌ های سرمایه گذاری با سود ثابت

در اصل دسته بندی اصلی صندوق ها بر اساس ترکیب دارایی ها انجام می شود و بر همین اساس صندوق ها به سه دسته اصلی صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های سهامی و صندوق های مختلط تقسیم می‌شوند. همانطور که گفته شد حداکثر دارایی های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت (حداقل 70 درصد و حداکثر 95 درصد از دارایی های صندوق) بر روی اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می شوند و باقی دارایی ها (10 تا 30 درصد از دارایی) در بازار بورس خواهند بود به همین دلیل میزان ریسک و سود آن کاهش پیدا می کند. این صندوق ها معمولا توسط بانک ها پشتیبانی می شوند و سود مشخصی دارند و در زمان معین پرداخت می شوند.

میزان سرمایه لازم برای مشارکت در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

به صورت کلی می توان گفت افراد برای سرمایه گذاری در صندوق هایی با سود ثابت محدودیتی ندارند و می توانند از مقادیر کم تا میلیاردها تومان در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند. افراد برای شروع لازم است که ابتدا با مفهوم واحد سرمایه ‌گذاری و یا یونیت به عنوان کوچکترین جز سرمایه‌ گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است آشنا شوند. این واحدهای سرمایه گذاری قابلیت صدور و ابطال (خرید و فروش) داشته و با سهام شرکت های موجود در بازار بورس ویژگی های مشابهی دارند و ممکن است که ارزش هر واحد در زمان های مختلف تغییر داشته باشد. افراد برای کسب سود از این صندوق ها باید حداقل یک واحد سرمایه‌گذاری خریداری کنند. در حال حاضر قیمت هر واحد سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های با درآمد ثابت غیر قابل معامله در حدود 100 هزار تومان است.

صندوق سرمایه گذاری با سود ثابت

مزایای استفاده از صندوق های با درآمد ثابت

همانطور که گفته شد هر کدام از صندوق های سرمایه گذاری با توجه به نوع پشتوانه هایی که دارند دارای مزیت ها و معایب خاص خود هستند و هر کدام از آنها میزان ریسک و سوددهی خاص خود را دارند. در سال های اخیر که استقبال مناسبی از صندوق های سرمایه گذاری شده است، این صندوق ها درگیر چالش های مختلفی نیز بوده اند. در مقاله دیگری با عنوان مهم ترین چالش های سبدگردان ها چیست؟ که از سایت رسمی شرکت سبدگردان آرکا منتشر شده است به بررسی مهم ترین مشکلات و چالش های این صندوق ها پرداخته شده است. از جمله مهم ترین و رایج ترین مزایای صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نقدشوندگی مناسب

یکی از مهم ترین فاکتورهای سرمایه گذاری در حوزه های مختلفی میزان نقد شوندگی سرمایه ها می باشد. خرید و فروش ساده و سریع واحدهای صندوق های سرمایه گذاری از مهم ترین مزیت های این صندوق ها است و افراد می توانند در صورت تمایل در کوتاه ترین زمان ممکن سرمایه خودشان را نقد کنند. البته باید توجه داشت که صندوق های سرمایه گذاری را می توان بر اساس نحوه خرید و فروش واحدها به دو دسته صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال صندوق های ETF تقسیم کرد. افراد برای خرید و فروش واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال باید به صورت حضوری به شعبه های صندوق مراجعه کنند و خرید و فروش صندوق های ETF نیز با داشتن کد بورسی امکانپذیر است.

مدیریت حرفه‌ ای

مدیریت صندوق سرمایه گذاری به واسطه حضور تیم های تحلیل گر، متخصص و با دانش کاملا حرفه ای می باشد و کارشناسان این مجموعه ها با استفاده از دانش، مهارت و تجربه تخصصی اقدام به خرید و فروش های منطقی و منظم کرد و عملکرد صندوق را بهبود می بخشند و در نهایت سود مناسبی برای سرمایه گذاران به دست خواهد آمد. به صورت کلی استفاده از این صندوق ها برای افراد می تواند در صرفه جویی در زمان و هزینه ها موثر باشد و میزان ریسک سرمایه گذاری را کاهش بدهد.
· علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از این صندوق ها مزیت های متعدد دیگری دارد که مهم ترین آنها شامل سرمایه گذاری آسان، تنوع بخشی، صرفه جویی در هزینه ها، شفافیت اطلاعاتی و … اشاره کرد.

جمع بندی نهایی

هرچند که امروزه شیوه های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند اما متغیر بودن میزان ریسک پذیری سرمایه داران، متفاوت بودن بازدهی و … باعث شده است که صندوق های سرمایه گذاری با درآمدهای ثابت به یکی از بهترین انتخاب ها برای سرمایه گذاری افراد شناخته شوند. شرکت سبدگردان آرکا به عنوان یکی از شرکت های معتبر و مطمئن می تواند شیوه های سرمایه گذاری مختلفی را به سرمایه داران معرفی کند. از مهم ترین خدمات این شرکت می توان به سبدگردانی اختصاصی، سرمایه گذاری در بورس، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و … اشاره کرد. همچنین افراد می توانند با درخواست مشاوره جهت سرمایه گذاری اطلاعات بیشتر و جامع تری در مورد شیوه های سرمایه گذاری کسب کنند.

4.5 2 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

[…] ای که از سایت رسمی شرکت سرمایه گذاری آرکا با عنوان معرفی صندوق سرمایه گذاری با سود ثابت منتشر شده است می توان اطلاعات مفید و موثری دریافت […]

[…] برای آشنایی بیشتر با صندوق های درآمد ثابت این مطلب را مطالعه کنید. […]