سرمایه گذاری در بورس، مسکن یا ارز و طلا ؟کدام بهتر است؟

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله

پس اندازمان را در بورس سرمایه گذاری کنیم یا مسکن یا طلا و ارز؟

اصولا هر زمینه سرمایه گذاری یک کلاس دارایی (Asset Class) نامیده می‌شود. به فرایند تخصیص پس انداز به دارایی‌های مختلف نیز تخصیص بین طبقات دارایی (asset class allocation)  نامیده می‌شود.

یک مدیر دارایی (Asset Manager) بر اساس کسب اطلاعات هر فرد و ارزیابی سطح ریسک پذیری او، مبلغ پس انداز و سایر اطلاعات شخصی تعیین می‌کند که هر شخص چه درصدی از از پس انداز خود را به هر کلاس دارایی تخصیص دهد. بنابراین هر شخص باید با استفاده از مشاوره سرمایه گذاری یک متخصص، تصمیم بگیرد در هر کلاس دارایی چه میزان سرمایه گذاری نماید. لذا قبل از ورود هر فرد به بورس باید مشخص گردد چه میزان از پس انداز او باید در سهام و اوراق بهادار بورسی سرمایه گذاری گردد.

طبیعتا در دوره های مختلف و بر اساس شرایط اقتصاد کلان کشور و عوامل تاثیر گذار جهانی، هر کلاس دارایی دارای بازده‌های متفاوتی خواهد بود. در همه کشورها سهام، مسکن و طلا جز گزینه‌های اصلی سرمایه گذاری می‌باشند. (متداول ترین کلاس‌های دارایی). در کشور ما علاوه بر این سه گزینه با توجه به شرایط تورم در کشور، سرمایه گذاری در ارزهای معتبر مانند دلار و یورو نیز جزء گزینه های سرمایه گذاری است.

برای اینکه یک دید کلی به بازده هر یک از این چهار گزینه سرمایه گذاری داشته باشیم، در بازه پایان سال 1389 تا پایان دی ماه ماه 1399 روند تغییرات شاخص بورس تهران، به عنوان نماد سرمایه گذاری غیرفعال در بورس (Passive investment)، روند تغییرات خالص ارزش دارایی‌های هر واحد یک صندوق سرمایه گذاری ( Nav ) به‌عنوان نماینده سرمایه گذاری فعال در بورس ( Active investment )، میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در تهران ( نماینده سرمایه گذاری در مسکن)، نرخ دلار آمریکا ( نماد سرمایه گذاری در ارز) و قیمت سکه بهار آزادی ( نماد سرمایه گذاری در طلا) در زیر آورده شده است. برای اینکه داده ها قابلیت مقایسه داشته باشند مقدار داده ها در پایان سال 1389 معادل 100 در نظر گرفته شده است و تغییرات آنها به تناسب آورده شده است. بعبارتی شما می‌توانید فرض کنید چنانچه در پایان سال 1389 مبلغ  100 تومان در هر یک از بازارها سرمایه گذاری می کردید تا پایان دی ماه 1399 به چه میزان رشد کرده بود.

نتیجه گیری

همانطور که ملاحظه می‌شود در بازه های چند ساله بازدهی بورس از سایر بازارها بیشتر بوده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه تا پایان سال 1396 اختلاف بازدهی بازارها کم و در 3 سال اخیر بازده بورس با اختلاف از سایر بازارها بیشتر شده است؛ که به تحولات این بازار در دو سال اخیر بر می‌گردد. همچنین داده‌ها بیانگر این است که سرمایه گذاری فعال بازده به مراتب بهتری از سرمایه گذاری غیر فعال داشته است. نکته پایانی اینکه برخلاف باورهای ذهنی اکثر مردم، سرمای گذاری در بازار مسکن، بازدهی کمتری نسبت به سایر بازارها داشته است.

 

جداول و نمودار مربوطه

 

 

 

4.5 2 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات
علی ناصری

این موضوع کاملا اثبات شده که بورس در بلند مدت بهتر از همه بازارهاست

[…] پست های مختلف در همین سایت اشاره کرده ایم که سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از […]