راز موفقیت در بورس

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله
بازارهای مالی جذابیت خاصی برای اکثر افراد سرمایه گذار دارند. بسیاری از افراد به محض آشنایی با بورس برای فعالیت بیشتر در بورس‌ها ابراز علاقمندی می‌کنند. بسیاری از اشخاص در کنار شغل و فعالیت اصلی خود، سرمایه گذاری در بورس را نیز انجام میدهند و شخصا خرید و فروش سهام بورسی را انجام می‌دهند. اما نکته ناامید کننده در این زمینه این است که در همه بازارهای بورسی دنیا، درصد افراد موفق کمتر از 10 درصد می‌باشد. در این مطلب توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می‌دهیم.

فاکتورهای مهم برای موفقیت در بورس

آشنایی با پیچیدگی بازارهای مالی

هرچند در نگاه اول فعالیت در بازارهای بورسی ساده بنظر می‌رسد ولی به دو دلیل این بازارها دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند.

شاکله این بازارها، تصمیمات افراد سرمایه گذار است که  بر مبنای ترس و طمع شکل می‌گیرد. طمع کسب سود و ترس از زیان، سنگ بنای تغییرات در بازار بورسی است. لذا این بازارها دارای پویایی زیادی هستند و هرگونه اخبار و تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر فعالین این بازارها و در نتیجه سمت و سوی کلی بازارها تاثیر گذار است.
نکته دیگر تنوع ابزارهای مالی و اوراق قابل معامله در بازار بورس است. سهام، ساده ترین ابزار مالی قابل معامله در بازارهای بورسی می‌باشد؛ ولی انواع اوراق قابل معامله، آپشن ها و دیگر ابزارهای مالی، دارای پیچیدگی‌های زیادی می‌باشند و صرفا افراد متخصص می‌توانند نتیجه مطلوبی از معامله این ابزارهای مالی بگیرند و برای افراد عادی دارای ریسک زیادی می‌باشد.

لذا برای موفقیت در بورس داشتن حداقل دانش تئوریک در زمینه مالی، حسابداری و اقتصاد ضروری می‌باشد.

هنر معامله گری و موفقیت در بورس

همانطور که توضیح دادیم، داشتن دانش تخصصی لازمه فعالیت و سرمایه گذاری در بورس می‌باشد ولی شرط کافی نیست. اگر داشتن تحصیلات می‌توانست موفقیت در بورس را تضمین کند، اساتید مالی و اقتصاد دانشگاه‌ها می‌توانند جزء موفق‌ترین افراد در بازارهای سرمایه گذاری بورس باشن، در صورتیکه اینگونه نیست.
هنر معامله گری، تخصصی است که در کنار داشتن دانش تخصصی، موفقیت در بورس را تضمین می‌کند. موفقیت در معامله گری نیازمند شناخت عمیق بازارهای سرمایه گذاری، شناخت روحیات شخصی و داشتن قدرت تصمیم گیری و کنترل هیجانات می‌باشد که با گذشت زمان، با تمرین و ممارست حاصل می‌گردد.

بنابراین داشتن مهارت کافی در معامله گری شرط دیگری برای موفقیت در بورس می باشد.

لازم به ذکر است که منظور از مهارت در معامله‌گری، صرفا تسلط و آشنایی با جنبه‌های فنی سیستم معاملات و ارسال سفارشات نمی‌باشد و بیشتر  بر قدرت تصمیم گیری و کنترل هیجانات تاکید دارد.

استراتژی معاملاتی

در کنار دو فاکتور مهمی که در بالا ذکر شد، یعنی داشتن دانش تخصصی و مهارت و هنر معامله گری، عامل بسیار مهم، داشتن استراتژی معاملاتی است که شرط لازم برای موفقیت در بورس می‌باشد.

روش‌های زیادی برای معامله گری وجود دارد که هر شخص باید بر اساس شناخت کافی از توانایی‌ها و روحیات خود به مدل بهینه ای برای خرید و فروش دست پیدا کند .

به عنوان مثال ممکن است شخصی توانایی بالایی در انجام معاملات کوتاه مدت و کسب سودهای کم را داشته باشد و فرد دیگری در شناسایی روندهای بلند مدت و کسب سود در بازه های میان مدت توانا باشد.

مدیریت ریسک

دلیل ضرر و زیان سنگین بسیاری از افراد در بورس، عدم مدیریت ریسک می‌باشد. ضرر و زیان در بازار بورس امری اجتناب ناپذیر است. هر کس با هر درجه ای از توانایی و هر میزان سابقه، درگیر موقعیت‌های می‌شود که نتیجه آن زیان خواهد بود. آنچه که مهم است مدیریت ریسک و تعیین چارچوب‌هایی برای محدود سازی ضرر و زیان می‌باشد. داشتن حدنصاب برای خرید سهام یک شرکت یا یک صنعت، از متداول ترین و ساده‌ترین روش‌های مدیریت ریسک می‌باشد.
افراد حرفه‌ای چارچوب‌های مشخصی را برای خود تعیین می‌کنند و به رعایت آن پایبند خواهند بود. یکی از رایج ترین اشتباهات مهلک در بورس تخصیص کل سرمایه به سهام یک شرکت می‌باشد؛ که چنانچه انتخاب درستی نباشد منجر به ضرر زیاد اشخاص می‌گردد و معمولا این روش در میان مدت نتیجه خوبی به همراه ندارد. تعیین حد ضرر نیز یکی از استراتژی‌های متداول در مدیریت ریسک می‌باشد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب بالا چهار  فاکتور مهم برای موفقیت در بورس عبارتند از:

  • داشتن دانش تخصصی لازم
  • تبحر در معامله گری
  • انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب
  •  مدیریت ریسک

لازم به ذکر است که هیچ نقطه ای بهینه ای وجود ندارد و معامله گران و افراد حرفه ای دائما با مطالعه، یادگیری و کسب تجربه، در تلاش برای بهبود توانایی‌های خود هستند.

3 2 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات