مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله
بازار سرمایه را می توان به عنوان بهترین و مناسب ترین بستر برای سرمایه گذاری در سراسر جهان دانست چرا که آزادی مالی بسیار زیادی را به سرمایه داران می دهد. امروزه میلیون ها نفر در این بازار حضور فعالی دارند که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به انجام معاملات می پردازند. حضور در بازار سرمایه نیازمند داشتن سرمایه، دانش، مهارت و تجربه کافی است و افرادی که با این بازار آشنایی ندارند می توانند سرمایه خودشان را به صندوق های سرمایه گذاری بسپارند.
در حقیقت می توان گفت صندوق های سرمایه گذاری نهادهای نوظهوری هستند، که در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند. این صندوق ها به سرمایه گذاران کمک می کنند تا سرمایه گذاری مطمئنی در بازار سرمایه داشته باشند و سود قابل توجهی دریافت کنند. در اصل یک صندوق سرمایه گذاری با جمع آوری سرمایه افراد و همچنین با تکیه بر دانش، مهارت و تجربه کارشناسان متخصص خود یک سرمایه گذاری مطمئن را برای سرمایه گذاران انجام می دهد. این صندوق ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در ادامه مطلب به بررسی آنها پرداخته خواهد شد.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

حضور و سرمایه گذاری در بازار بورس علاوه بر سرمایه نیازمند برخورداری از فاکتورهای مختلفی مانند دانش و تجربه بالا است در غیر اینصورت ممکن است سرمایه های افراد از دست برود. می توان گفت صندوق سرمایه گذاری یک نهاد است که وظیفه سرمایه گذاری صحیح و مطمئن سرمایه افراد را بر عهده می گیرد. صندوق سرمایه گذاری یک شخصیت حقوقی تحت نظارت سازمان بورس می باشد و توسط شرکت های سبدگردان مدیریت می شود. هر کدام از سرمایه گذاران به اندازه میزان سرمایه خود در این صندوق ها سهیم هستند.
به صورت کلی می توان گفت سرمایه گذارانی که دانش و مهارت کافی برای حضور مستقیم در بازار بورس را ندارند می توانند سرمایه خود را به یک صندوق  واگذار کنند و از مزایای سرمایه گذاری در بورس بهره مند شوند. صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند از جمله می توان به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری سهامی، صندوق سرمایه گذاری مختلط و صندوق‌ سرمایه گذاری در طلا و … اشاره کرد.

مزایای استفاده از صندوق سرمایه گذاری

همانطور که گفته شد استفاده از صندوق های سرمایه گذاری برای کسانی که دانش، مهارت و تجربه کافی برای حضور مستقیم در بورس را ندارد می تواند مزیت های متعددی داشته باشد و سودآوری بسیار خوبی برای آنها داشته باشد. از مهم ترین مزایای استفاده از این صندوق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت حرفه ‌ای و اطمینان بالا

همانطور که عنوان شد صندوق ‌های سرمایه‌گذاری به وسیله کارشناسان و مدیران متخصص و متبحر اداره می شوند. این افراد معمولا دانش، مهارت و تجربه بالایی دارند و این فاکتورها باعث می شود که سرمایه گذاران ریسک کمتری را نسبت به فعالیت شخصی متحمل شوند. این کارشناسان متخصص با استفاده از تجزیه و تحلیل های علمی و منطقی تلاش می کنند که بازده مناسبی را برای صندوق کسب کنند.

قابلیت نقد شوندگی بالا

می‌توان گفت یکی از مهم ترین، بهترین و اصلی ترین مزیت های استفاده از صندوق سرمایه گذاری قابلیت نقد شوندگی بسیار خوب و سریع آن است. به صورت کلی می توان گفت سرمایه گذاری در بورس برخلاف خرید ملک، ماشین و ارز می تواند دست سرمایه گذاران را برای نقد کردن سرمایه خود باز کند. معمولا در صندوق های سرمایه گذاری ضامن نقد شوندگی یا بازارگردان وجود دارد و این باعث می شود که سهامداران در زمان نیاز به پول و نقدینگی در فاصله زمانی دو تا سه روزه بتوانند به پول دسترسی داشته باشند.

معایب صندوق های سرمایه گذاری

شفافیت در اطلاعات و امکان مقایسه

شفافیت مالی از مهم ترین دغدغه های افراد برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف است. از آنجایی که عملکرد صندوق سرمایه گذاری از طریق نهادهای مالی معتبری همچون سازمان بورس، متولی صندوق و حسابرس بازبینی می شود از شفافیت بالایی برخوردار است. عملکرد این صندوق ها به گونه ای است که هم سرمایه گذاران، هم رسانه ها و هم تحلیلگران می توانند آن را ارزیابی و بررسی کنند و این امکان مقایسه را به سرمایه گذاران می دهد. سرمایه گذار می تواند با مقایسه صندوق های مختلف بهترین انتخاب را داشته باشند.

صرفه جویی در زمانه و هزینه

استفاده از صندوق های سرمایه گذاری برخلاف سایر بازارهای دیگر به افراد این امکان را می دهد که در زمان خود نیز صرفه جویی داشته باشند. از آنجایی که تمام امور مربوط به تحلیل و پیگیری بازار بر عهده کارشناسان است دیگر نیازی نیست فرد سرمایه گذار زمان خود را صرف بررسی این موضوعات کند در حالی که کسانی که به صورت مستقیم در بازار بورس فعالیت دارند باید همیشه شرایط بازار را تحت نظر داشته باشند. افرادی که دارای شغل دیگری هستند می توانند از این صندوق ها برای کسب سود بیشتر استفاده کنند و همزمان شغل خود را داشته باشند.

داشتن تنوع بالا

همانطور که گفته شد در این صندوق ها سرمایه های زیادی جمع آوری می شود و همین باعث می شود که امکان تنوع سازی در آنها فراهم شود. تنوع بالای دارایی ها در این صندوق ها باعث می شود که ریسک معاملات کمتر شود. به صورت کلی این صندوق ها تنوع بالایی دارند و افراد می توانند در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری داشته باشند.
· انتخاب درست با استفاده از مقایسه، سرمایه گذاری آسان و اطمینان بالا، بازدهی مناسب و … از دیگر مزایای استفاده از صندوق های سرمایه گذاری هستند.

معایب استفاده از صندوق سرمایه گذاری

در کنار تمامی مزیت هایی که برای این صندوق ها معرفی شد می توان گفت معایبی نیز دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. از مهم ترین معایب این صندوق ها می توان موارد زیر را عنوان نمود:

کاهش قدرت اختیار سرمایه گذاران بر سرمایه های شخصی

یکی از مهم ترین معایبی که در این صندوق ها وجود دارد کاهش اختیارات سرمایه گذاران بر روی سرمایه خودشان است. در حقیقت زمانی که فرد سرمایه خود را به این صندوق ها بسپارد دیگر اختیاری بر روی آن نخواهد داشت در حالی که در سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس فرد اختیار و کنترل کاملی بر روی سرمایه های خود دارد. در روش غیر مستقیم و زمانی که فرد از صندوق ها استفاده می کند مدیریت و تصمیم گیری ها در مورد سرمایه بر عهده مدیران صندوق خواهد بود و سرمایه گذاران فقط سود خود را دریافت خواهند کرد. به صورت کلی سرمایه گذار نمی تواند مشخص کند که از سهام کدام شرکت ها خریداری شود و کارشناسان و مدیران صندوق تصمیم می گیرند که بر روی سهام کدام شرکت ها و در چه حوزه هایی سرمایه گذاری کنند.

نداشتن حق رأی در مجامع صندوق

در صورتی که افراد به صورت مستقیم در بازار بورس فعالیت داشته باشند با خرید هر سهمی می توانند مالک بخشی از آن شرکت شوند و همین امر به آنها اجازه می دهد که در مجامع آن شرکت حضور داشته باشند و نسبت به سهام  دارای حق رای هستند در صورتی که  در صندوق های سرمایه گذاری سرمایه گذاران حق شرکت در مجامع و اظهار نظر را نخواهند داشت.

مزایا صندوق های سرمایه گذاری

عدم قیمت‌ گذاری لحظه ای

بر خلاف سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس، در صندوق‌ های سرمایه سرمایه‌گذاری قیمت آنی واحدها مشخص نمی شود. قیمت صدور و ابطال واحدهای صندوق جهت سرمایه گذاران در پایان روزهای اداری محاسبه می گردد.

 

 جمع بندی نهایی

سرمایه گذاری در بازار بورس در مقایسه با سایر حوزه ها می تواند بهترین و مطمئن ترین شیوه برای افزایش سرمایه و کسب سود بیشتر باشد اما این کار نیاز به دانش، مهارت و تجربه دارد بنابراین افرادی که علم و شناختی نسبت به این بازار ندارند می توانند به صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند البته در مقاله پاسخ به سوالات متداول درباره سبدگردانی می توانید اطلاعات مفیدی کسب کنید. همچنین افراد می توانند سرمایه خودشان را به شرکت های معتبری همچون شرکت سبدگردان آرکا که زیر نظر سازمان بورس فعالیت دارند بسپارند و با استفاده از خدماتی همچون سبدگردانی اختصاصی و خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری ثروت افزون ثمین از مزایای سرمایه گذاری در بورس و حفظ قدرت خرید خود در برابر تورم منتفع گردند.

0 0 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

[…] از روش های مستقیم را ندارند. در مقاله دیگری با عنوان مزایا و معایب صندوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذارا… به معرفی کامل این صندوق ها و مزایا و معایب هر کدام از […]

[…] در این مطلب درباره صندوق های سرمایه گذاری و مزایا و معایب آنها صحبت کردیم. […]