پاسخ به 9 سوال متداول در زمینه سبدگردانی و سرمایه گذاری

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله
ورود به دنیای سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی، همواره در ذهن سرمایه گذاران، سوالات بیشماری را ایجاد می‌کند. سرمایه گذارانی که میخواهند تازه و بدون داشتن اطلاعات به این بازارها، ورود کنند و یا از شرکت های سبدگردان بورس برای سرمایه گذاری مشاوره یا کمک بگیرند، سوالات زیادی دارند. در این مطلب، سبدگردان آرگا به مهمترین سوالات در این زمینه پاسخ می‌دهد. 
 

سوالات رایج در زمینه سبدگردانی و سرمایه گذاری

1-آیا سرمایه گذاری در بورس دارای سود تضمین شده است؟ سود سالانه سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

این سوال جزء اولین سوالات اشخاص هنگام تصمیم‌گیری در مورد سرمایه گذاری در بورس است. پاسخ این است که سرمایه گذاری در بورس، دارای سود تضمین شده نمی‌باشد. ذات سرمایه گذاری توام با ریسک است. وقتی شخصی تصمیم به سرمایه گذاری در بورس می‌گیرد، می‌تواند با انتخاب روش‌ها و ابزارهای مختلف میزان ریسک خود را کنترل کند؛ لکن امکان صفر کردن ریسک وجود ندارد. معنی ساده ریسک نیز این است که احتمال کسب بازده‌های متفاوت وجود دارد. حتی در مواردی سرمایه گذاران ممکن است، با زیان مواجه شوند.
بنابراین در مورد میزان بازده سرمایه گذاری در بورس نمی‌توان با قاطعیت اظهار نظر کرد. بررسی سوابق سالهای گذشته بیانگر این است، که در بازه‌های میان مدت بازده سرمایه گذاری در بورس بالاتر از سایر زمینه های سرمایه گذاری مانند سپرده بانکی یا مسکن است.

2- چرا باید به شرکتهای سبدگردان اعتماد کنیم؟

فعالیت سبدگردانی و مشاوره سرمایه گذاری در بورس ، نیاز به مجوز رسمی از سازمان بورس دارد. لذا افراد یا شرکت‌هایی که بدون داشتن مجوز اقدام به سبدگردانی یا مشاوره می کنند، عملا مرتکب جرم می‌شوند. از آنجاکه هیچ نظارتی بر این اشخاص یا شرکت‌ها وجود ندارد، مشارکت با آنها دارای ریسک زیادی می‌باشد. مجوز سبدگردانی یا مشاوره سرمایه گذاری معمولا به اشخاصی داده می‌شود، که دارای سوابق تجربی و علمی مناسب هستند و معیارهای مورد نظر سازمان بورس را دارا باشند. لذا داشتن مجوز به معنی داشتن معیارهای لازم است و بر این شرکت‌ها نظارت کافی وجود دارد. داشتن مجوز رسمی از سازمان بورس شرط لازم برای سبدگردانی است ولی شرط کافی نیست. کسانی که قصد دارند، از طریق شرکت‌های سبدگردان قرارداد سبدگردانی منعقد کنند، لازم است با بررسی سوابق عملکرد شرکت و ارکان اجرایی آن اطمینان حاصل کنند، که شرکت مناسبی را انتخاب کرده اند.

3- آیا امکان دارد با انعقاد قرارداد سبدگردانی یا سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری دچار زیان شود؟

بله، همانطور که ذکر شد سرمایه گذاری در بورس دارای ریسک است. عوامل مختلفی ممکن است باعث شود در مقاطعی سرمایه گذاری در بورس بازده مناسبی نداشته باشد و یا حتی زیان ده باشد. در این شرایط طبیعتا شرکت‌های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری نیز نمی‌توانند بازده مناسبی کسب کنند. نکته مهم این است که شرکت‌های سبدگردان و صندوق های سرمایه گذاری به واسطه تجربه و تخصص و مدیریت حرفه‌ای عموما بازده بهتری از میانگین بازده بازار کسب می‌کنند و در شرایط زیان، آنها زیان کمتری خواهند داشت. موضوع اساسی این است که هرچه افق سرمایه گذاری بلند مدت‌تر باشد، امکان کسب سود ، بیشتر و احتمال کسب زیان، کمتر است. لذا اصل مهم در سرمایه گذاری این است که نگاه کوتاه مدت، به موضوع نداشته باشید چون در کوتاه مدت هر نتیجه ای محتمل می‌باشد.

4- آیا شرکت سبدگردان در سود و زیان سرمایه گذار شریک است؟

برای اینکه شرکت‌های سبدگردان انگیزه لازم برای مدیریت سبد اختصاصی را داشته باشند، معمولا بخشی از کارمزد آنها (کارمزد متغیر) بر اساس درصدی از بازده سبد تعیین می‌شود. هرچه سود سرمایه گذار بیشتر باشد کارمزد بیشتری نیز نصیب سبدگردان می‌شود؛ ولی در زیان سرمایه گذار مشارکتی وجود ندارد. بعبارتی چنانچه نتیجه عملکرد یک سبد اختصاصی زیان باشد کل زیان، متعلق به سرمایه گذار خواهد بود و سبدگردان نیز از این محل کارمزد متغیری کسب نخواهد کرد. با توجه به اینکه سرمایه شرکت‌های سبدگردان مبالغ بالایی نیست و سرمایه اصلی آنها معمولا نیروی انسانی می‌باشد عملا امکان تضمین سود و پذیرش بخشی از زیان سرمایه گذار برای این شرکت‌ها وجود ندارد.

5- آیا پرداخت سود ماهانه در سبدگردانی اختصاصی وجود دارد؟

اساسا پرداخت سود در فرایند سبدگردانی اختصاصی وجود ندارد؛ ولی چنانچه سرمایه گذار نیاز به برداشت مبالغی در مقاطع زمانی خاصی داشته باشد در مرحله عقد قرارداد باید آن را به سبدگردان اطلاع دهد و در ضمائم قرارداد پیش بینی شود. با این مکانیزم سبدگردان در انتخاب اوراق بهادار این موضوع را مد نظر قرار می‌دهد و ریسکی از این بابت به سرمایه گذار تحمیل نمی‌گردد.

6- آیا با انعقاد قرارداد سبدگردانی، می‌توانم با کد بورسی خودم به خرید و فروش سهام ادامه دهم؟

بله، همانطور که ذکر شد کد مربوط به قرارداد سبدگردانی مجزا از کد بورسی اشخاص است و آنها می‌توانند همزمان به خرید و فروش سهام نیز بپردازند.

7- آیا آورده سرمایه‌گذار می‌تواند به صورت وجوه نقد نباشد؟

به منظور تنظیم قرارداد سبدگردانی، دارایی سرمایه‌گذار می‌تواند وجوه نقد، اوراق بهادار (شامل سهام و اوراق مشارکت بورسی) و یا تلفیقی از وجوه نقد و اوراق بهادار بورسی باشد.

8- کارمزد سبدگردانی اختصاصی چقدر است؟

کارمزد سبدگردانی اختصاصی معمولا به کارمزد ثابت و کارمزد متغیر تقسیم می‌شود. کارمزد ثابت درصد مشخصی از مبلغ سبد اختصاصی است ( بین یک تا سه درصد در سال ) و ارتباطی به سود و زیان سبد اختصاصی ندارد و برای پوشش هزینه‌های ثابت سبدگردان دریافت می‌شود. کارمزد متغیر بصورت درصدی از سود سبد اختصاصی تعریف می‌شود ( مثلا 10 درصد از سود سبد اختصاصی) . در هر حال فرمول و قاعده ثابتی در این زمینه وجود ندارد و به توافق سبدگردان و سرمایه گذار بستگی دارد. پس از توافق، مبلغ کارمزد و نحوه پرداخت آن در قرارداد سبدگردانی درج می‌شود.

9- کارمزد صندوق های سرمایه گذاری چقدر است؟

صندوق های سرمایه گذاری دارای چندین رکن اجرایی و نظارتی هستند. همه صندوق های سرمایه گذاری دارای امیدنامه می‌باشند که در آن میزان کارمزد ارکان مختلف تعیین شده است. امیدنامه هر صندوق در سایت آن قابل مشاهده است. یکی از مزیت‌های صندوق های سرمایه گذاری، کارمزد پایین آنها است. کارمزد صندوق های مختلف متفاوت است ولی در اکثر آنها جمع کارمزد و هزینه ارکان مختلف، زیر 3 درصد ارزش دارایی‌های صندوق در یک سال می‌باشد.

4 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

[…] طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند البته در مقاله پاسخ به سوالات متداول درباره سبدگردانی می توانید اطلاعات مفیدی کسب کنید. همچنین افراد می […]