آشنایی با سایتهای مرجع در حوزه بورس

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله

 

برای بسیاری از افراد علاقمند به سرمایه گذاری اولین سوالی که مطرح می شود این موضوع است که مطالب و اخبار مد نظر خود را از چه مراجع اطلاعاتی باید کسب کنند.

در این مطلب به وبسایت های اصلی حوزه بورس و کارکرد هر کدام می پردازیم.

وبسایت کدال (codal.ir)

 

کدال یا سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، نام سایتی است، که کلیه اطلاعات مالی و غیر مالی شرکت‌ها از طریق آن منتشر می‌گردد. شرکت‌ها طبق قانون موظف هستند، اطلاعات مالی و غیر مالی خود را صرفا از این طریق منتشر نمایند.

منظور از اطلاعات مالی شامل صورتهای مالی و گزارشات هیات مدیره و .. می باشد. منظور از اطلاعات غیر مالی، اخبار و رویدادهای مرتبط با شرکت مانند افتتاح طرح های توسعه، افزایش نرخ محصولات یا برگزاری مزایده و مناقصه و .. می باشد.

این سایت ساختار ساده داشته و اطلاعات بر اساس زمان انتشار روی وبسایت قرار می گیرند. یک تب در قسمت بالای سایت بنام ” جستجو” وجود دارد که با کلیک بر روی آن می توان اطلاعیه های مربوط یک شرکت خاص را جستجو کرد.

همچنین در قسمت بالای صحفه چندین تب مانند ” نهادهای مالی” یا “سامانه صورتحساب” وجود دارد که برای استفاده نهادهای مالی و ناشران هستند و کارکرد برای عموم استفاده کنندگان ندارند.

 

وبسایت  TSETMC

 

یکی دیگر از سایتهای کاربردی در حوزه بورس، سایت    www.tsetmc.com   می باشد. این سایت توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مدیریت می شود. این سایت داده ها و خدمات مختلفی ارائه می دهد که مهم ترین آنها داده های مربوط به معاملات و سابقه معاملات سهام و سایر اوراق بهادار می باشد.

در این سایت آمار معاملات شرکت بورس، فرابورس، بورس کالا، بورس انرژی و داده های مربوط به صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله منتشر می شود.

در منوی ” دیده بان بازار”  آمار معاملات قابل مشاهده می باشد. با استفاده از آیکون ” تنظیم ها” می توان فیلترهایی را اعمال کرد.

همچنین با استفاده از آیکون ” قالب نمایش” می توان شکل نمایش داده ها و ستون های مدنظر را بر اساس نظر شخصی تنظیم کرد.

در سمت چپ بالای وبسایت با رفتن به منوی ” نمایش فهرست” می توان به کلیه خدمات وبسایت دسترسی پیدا کرد.

در مجموع سایت به شکل ساده و کاربردی طراحی شده و به راحتی می توان از آن بهره برداری کرد.

 

وبسایت فیپیران (Fipiran)

در یک مطلب جداگانه بطور مفصل در مورد این سایت صحبت کردیم برای مطالعه آن کلیک کنید.

 

وبسایت بورس کالا ( ime.co.ir)

 

نمایی از صحفه اول این سایت نمایش داده شده است. در این وبسایت کلیه اطلاعات مربوط به معاملات، تاریخچه معاملات، اطلاعات مربوط به عرضه کالاهای مختلف همچنین اطلاعات مربوط به انبارهای تحت نظر بورس کالا قابل دسترس می باشد.

در این وبسایت اطلاعات آموزشی مفید نیز در رابطه با موضوعات مختلف برای علاقمندان در دسترس می باشد.

 

وبسایت بورس انرژی(irenex.ir)

 

بورس انرژی ایران از نظر حجم فعالیت، رتبه آخر را در مقایسه با سایر بورسهای کشور دارد. در هر حال نمایی از وبسایت این شرکت قابل مشاهده است. علاقمندان می توانند اطلاعات و آمار معاملات و سایر داده های مرتبط با بورس انرژی را از طریق این وبسایت مشاهده کنند.

وبسایت شرکت سپرده گذاری مرکزی

یکی دیگر از وبسایتهای مهم که خدمات متفاوتی از سایر سایتهای ذکر شده ارائه می دهد سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می باشد. آدرس این سایت csdiran.ir می باشد.

سامانه سجام، سامانه یکپارچه ذینفعان،سامانه سهام عدالت از مهمترین بخشهای این وبسایت می باشند. سجام سامانه ای برای ثبت نام کلیه سرمایه گذاران و سهامداران می باشد. ثبت نام در این سامانه و احراز هویت برای کلیه سهامداران اجباری می باشد.

بدون ثیت نام در سجام هیچ فردی قادر به دریافت خدمات از نهادهای مالی نخواهد بود.

سهامداران از طریق سامانه یکپارچه ذینفعان می توانند به گزارش دارایی های خود همچنین آمار معاملات و سود های تعلق گرفته به خود مطلع شوند. سامانه سهام عدالت نیز برای مشاهده دارایی ها و امور مرتبط با سهامعدالت می باشد.

 

جمع بندی

در این مطلب سایتهای مهم و کاربردی در حوزه بورس معرفی شدند. هر فردی که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته باشد باید با سایتهای ذکر شده و کارکرد آنها آشنا باشد.

 

 

3 2 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات