Fipiran ( فیپیران) چیست؟

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله
امروزه وبسایت‌ها و سامانه های متعددی وجود دارند که اطلاعات و تحلیل‌های بازار سرمایه را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد. شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، یکی از بازوهای اصلی سازمان بورس است، که وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها و تهیه و پردازش داده‌های مرتبط با معاملات و اطلاعات مالی را بعهده دارد.  وبسایت فیپیران (Fipiran) به عنوان یکی از معتبرترین منابع و مراجع اطلاعاتی می تواند کمک بسیار زیادی به معامله گران و سرمایه گذاران بازار سرمایه می کند. در این مطلب قصد داریم، شما را با سایت fipiran.ir  که یکی از سایت‌های کاربردی در حوزه بازار سرمایه گذاری در بورس است، آشنا کنیم.

آشنایی با وب سایت fipiran ( فیپیران)

Fipiran در حقیقت مخفف عبارت Financial Information Processing of IRAN می باشد که به معنی مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بوده و یکی از واحد های شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است. در اصل می توان گفته که وبسایت فیپیران یکی از کامل ترین، کاربردی ترین و معتبرترین سایت های ارائه کننده اطلاعات شرکت های ثبت شده در بازار بورس و فرابورس و همچنین انواع صندوق سرمایه گذاری است که اقدام به جمع آوری داده های مالی بازار سرمایه کرده و در نهایت با انجام پردازش بر روی آنها، اطلاعات جامع و کاملی در قالب نمودار و جداول مختلف در اختیار سرمایه گذاران، معامله گران و کارشناسان قرار می دهد. اگرچه در چند سال اخیر اطلاعات دقیق شرکت های بورسی، فرابورسی و صندوق های سرمایه گذاری توسط وبسایت های متعددی همچون وبسایت Codal، Tsetme و … به صورت لحظه ای، دقیق، موثق و به روز در اختیار افراد قرار گرفته است اما مشکل اصلی این وبسایت ها عدم ارائه جمع بندی اطلاعات می‌باشد. وبسایت Fipiran این مشکل را برطرف نموده و با بهره گیری از کارشناسان متخصص مالی در حوزه بازار بورس و تحلیل گران با تجربه، اطلاعات و داده های دقیقی در مورد شرکت ها جمع آوری کرده و در نهایت بعد از تجزیه و تحلیل، خلاصه و جمع بندی اطلاعات را در اختیار کاربران، معامله گران و سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

 

فیپیران

تفاوت Fipiran با سایر وبسایت ها

همانطور که گفته شده مهم ترین و بارزترین تفاوت وبسایت Fipiran با سایت هایی همچون Codal و Tsetme در نحوه ارائه اطلاعات آنها می باشد. سایر وبسایت ها فقط اطلاعات خام را در اختیار کاربران قرار می دهند به گونه ای که افراد حتما باید به دانش تحلیل بازار مسلط باشند که بتوانند بیشترین استفاده را از آنها داشته باشند در حالی که این وبسایت به کمک کارشناسان متخصص خود اطلاعات کاربردی و مهم را به همراه تحلیل های دقیق در اختیار سهامداران و معامله گران قرار می دهد؛ بنابراین کسانی که هنوز به تسلط کافی بر روی تحلیل و ابزارهای تحلیلی نرسیده اند نیز می توانند نتیجه مناسبی از این اطلاعات دریافت کنند.
به عنوان مثال سایت Codal فقط به انتشار صورت های مالی شرکت ها، تشکیل مجامع، افزایش سرمایه و … بسنده می کند و سایت tsetmc اطلاعاتی در مورد قیمت لحظه ای سهم، شاخص کل، میزان معاملات نمادها و … ارائه می کند اما این سایت ها جمع بندی خاصی از اطلاعات ارائه شده نخواهد داشت. سرمایه گذاران، معامله گران و افرادی که اقدام به سبد گردانی اختصاصی می‌کنند برای استفاده از اطلاعات و داده های این دو وبسایت باید حتما به روش های تحلیل تکنیکال، بنیادی و … مسلط باشند. فیپیران برای درک بهتر افراد از شرایط بازار و نمادها، اطلاعات آنها را همراه با جداول، نمودارها و … ارائه می‌کند و کاربران می‌توانند به راحتی نمادها، شرکت ها و صندوق های مختلف را بر اساس این داده ها با هم مقایسه کنند.

دسترسی های لازم در وب سایت فیپران

همانطور که گفته شد این سایت به آدرس http://fipiran.ir با هدف ارائه اطلاعات و داده های پردازش شده و تحلیل شده بازارهای مالی برای استفاده سرمایه گذاران و معامله گران است. این سامانه از قسمت های متعددی تشکیل شده که به شرح زیر می باشند:

صفحه اصلی سایت

به صورت کلی صفحه اصلی وبسایت از دو بخش مهم با عنوان های نمودار شاخص بازار بورس و نمودار شاخص بازار فرابورس تشکیل شده است که در عین سادگی می توانند اطلاعات بسیار کاربردی و مهمی را در اختیار معامله گران و سرمایه گذاران قرار بدهد. نتایجی که در این نمودارها نمایش داده می شود نتیجه تحلیل 3 ماهه بازار خواهد بود و کاربران می توانند به راحتی و با حرکت ماوس بر روی نمودارها، شاخص بازار در تاریخ های مشخص را مشاهده کنند و با کلیک بر روی گزینه مشاهده آمار به جداول آماری دسترسی پیدا کنند که شامل موارد مختلف زیر هستند:

  • بیشترین و کمترین نسبت P/E تاریخ انتخاب شده
  • بیشترین ارزش معامله
  • بیشترین حجم معامله
  • بیشترین تعداد معامله
  • بیشترین افزایش قیمت
  • بیشترین کاهش قیمت

منوی بازار سامانه

دومین زبانه مهم در سامانه فیپیران، زبانه بازار است که خود به 4 زیر دسته اصلی تقسیم می شود که شامل موارد بورس، فرابورس، شاخص ها و صنایع و صنایع (نمودار) می باشد.

  • گزینه اول که به پوشش بازار بورس مربوط می شود شامل زیرمجموعه هایی همچون سهام، حق تقدم ها، اوراق مشارکت و آمار و اطلاعات است.
  • گزینه دوم که به پوشش اطلاعات و داده های بازار فرابورس می پردازد نیز اطلاعاتی در مورد سهام، حقد تقدم ها، اوراق مشارکت، پایه فرابورس و آمار و اطلاعات ارائه می کند.
  • در گزینه سوم که به بررسی شاخص ها صنایع می پردازد می توان به لیست شاخص ها و بازده شاخص ها و صنایع دسترسی داشت.
  • در گزینه چهارم که مربوط به صنایع است کاربران می توانند به نمودارهای صنایع مختلف دست پیدا کنند.

سامانه Fipiran

منوی اخبار

زبانه اخبار نیز از جمله زبانه های کاربردی این سایت است که به دو بخش اصلی موضوعات و خبرگزاری ها تقسیم شده است. در گزینه موضوعات افراد می توانند به مقاله ها و اطلاعات مختلفی در مورد بازار سرمایه، بورس و فرابورس، کالا و انرژی، مجامع و شرکت ها و اقتصاد روز کشور و دنیا دسترسی داشته باشند و در بخش خبرگزاری ها نیز می توانند آخرین اخبار مربوط به اقتصاد و بازارهای مالی را از روزنامه های سنا، بورس نیوز، ایسنا، فارس و … دریافت کنند.

  • در مقاله دیگری که از سایت شرکت سبدگردان آرکا با عنوان آشنایی با وبسایت کدال (codal.ir) منتشر شده است کاربران می توانند اطلاعات دقیق و جامعی در مورد وبسایت و سامانه کدال دریافت کنند که یکی از مهم ترین سامانه های اطلاعاتی و تحلیل بازار بورس و اوراق بهادار است

منوی کدال

زبانه اطلاعات کدال فیپیران نیز از دیگر زبانه های مهم این وبسایت است که از دو بخش اصلی شامل اطلاعیه ها و پردازش ها تشکیل شده است. در بخش اطلاعیه ها کاربران می توانند به درآمد هر سهم و مجامع دسترسی داشته باشند. بخش پردازش ها که از مهم ترین و کاربردی ترین بخش های این سایت به شمار می رود اطلاعات بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار می دهد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • گزینه نسبت ‌های مالی که طبق آخرین صورت‌ های مالی منتشر شده شرکت‌ ها محاسبه خواهند شد.
  • گزینه رشد سود که نشان دهنده میزان رشد سود واقعی شرکت ها نسبت به سود واقعی دوره قبلی است.
  • گزینه نزول سود که نشان دهنده میزان نزول سود واقعی شرکت ها نسبت به دوره قبل است.

منوی صندوق ها

زبانه صندوق ها نیز از جمله بهترین منابع و مراجع برای مقایسه انواع صندوق های سرمایه گذاری است. این زبانه شامل 3 قسمت اصلی با عناوین اطلاعات صندوق ها، انواع صندوق ها و گزارشات است.

  • گزینه اطلاعات صندوق ها شامل بخش هایی همچون فهرست صندوق های سرمایه گذاری، نقشه صندوق های سرمایه گذاری، میانگین بازده، گزارشات ماهانه صندوق های سرمایه گذاری و درجه بند عملکرد صندوق های سرمایه گذاری می باشد.
  • گزینه انواع صندوق ها نیز شامل بخش هایی همچون صندوق های در اوراق بهادار با درآمد ثابت، صندوق های در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی در سهام، صندوق های مختلط، جسورانه، پروژه ای، زمین و ساختمان، خصوصی، صندوق در صندوق و املاک و مستغلات است.
  • گزینه گزارشات نیز شامل بخش هایی همچون نمودار تعاملی شاخص صندوق، لیست صندوق ها و تاریخچه NAV است.

به صورت کلی در زبانه صندوق های فیپیران کاربران، سرمایه گذاران و معامله گران می توانند به اطلاعات مختلفی همچون سایت و نام مدیر صندوق ها، میانگین بازدهی کل صندوق ها، عملکرد ماهانه صندوق ها و درجه بندی عملکرد آنها در بازه های زمانی 1 تا 5 ساله، مقایسه صندوق ها و مقایسه نمودار روند NAV و دیگر شاخص های صندوق ها دسترسی داشته باشند.

فیپیران

منوی ابزارهای تحلیل

این زبانه نیز از دو بخش اصلی شامل نمودارها و اطلاعات مالی شرکت ها تشکیل شده است و می تواند اطلاعات و داده های متعدد و مفیدی در اختیار کاربران قرار دهد.

  • در گزینه نمودارها می توان به نمودارهای شاخص – سهام و نمودار شاخص – صندوق دسترسی داشت.
  • در گزینه اطلاعات مالی شرکت ها نیز می توان به مقایسه ترازنامه شرکت ها و مقایسه صورت سود و زیان شرکت ها دسترسی داشت.

در کل در این تب معامله گران و سرمایه گذاران می توانند با انتخاب نمادهای مختلف، نمودار روند و شاخص های مختلف آنها را باهم مقایسه کنند. همچنین کاربران می توانند روند ناو و شاخص های مختلف صندوق ها را باهم مقایسه کنند. در بخش مقایسه اطلاعات مالی شرکت ‌ها نیز می توان حداکثر ۵ نماد را انتخاب و سپس با تعیین سال و دوره زمانی، ترازنامه آنها را با هم مقایسه کرد.

منوی خدمات اطلاعاتی

زبانه خدمات اطلاعاتی سایت فیپیران نیز از قسمت های کاربردی و مهم این سامانه می‌باشد که شامل 4 بخش اصلی صندوق، شاخص، شرکت ها و اطلاعات مالی است. در این زبانه نیز کاربران می‌توانند به لیست صندوق‌ها دسترسی داشته باشند، تاریخچه اطلاعات شاخص را مطالعه کنند، تاریخچه معاملات نمادها را مشاهده کنند و در نهایت به اطلاعات مالی مختلف از قبیل ترازنامه مالی، نسبت های مالی و … دست پیدا کنند.

جمع بندی

همانطور که گفته شد امروزه سامانه ها و سایت های متعددی وجود دارند که اطلاعات و داده های مختلفی از بازارهای بورس، فرابورس، صندوق ها و سایر شرکت های اقتصادی در اختیار کاربران و سرمایه گذاران قرار می دهند و از مهم ترین آنها می توان به سایت های Codal و Tsetme اشاره کرد. وبسایت فیپیران بر خلاف این سایت ها فقط داده و اطلاعات خام در اختیار کاربران قرار نمی دهد و به کمک کارشناسان و متخصصین امر تلاش کرده است یک جمع بندی مناسب و تحلیل از اطلاعات و داده های شرکت ها ارائه کند که سرمایه گذاران و معامله گران بتوانند استفاده های بیشتری از این اطلاعات ببرند.
کسانی که قادر به حضور مستقیم در بازار بورس نیستند و دانش و مهارت و تجربه کافی ندارند می توانند با دریافت مشاوره سرمایه گذاری در بورس از شرکت های معتبری همچون شرکت سبدگردانی آرکا از طریق روش های غیر مستقیم اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

 

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

[…] جداگانه بطور مفصل در مورد این سایت صحبت کردیم برای مطالعه آن کلیک […]

[…] جداگانه بطور مفصل در مورد این سایت صحبت کردیم برای مطالعه آن کلیک […]