نحوه محاسبه ارزش ذاتی سکه امامی (بهار آزادی ) و حباب سکه

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله
سرمایه گذاری در طلا،در کشور ما نیز همانند سایر کشورها، مانند سرمایه گذاری در بورس ، علاقمندان زیادی دارد. اصولا سرمایه گذاری در طلا، به عنوان یک سرمایه گذاری امن شناخته می‌شود؛ ولی بررسی رفتار قیمت طلا بیانگر نوسانات قابل توجه آن می‌باشد؛ بطوریکه نگاه کوتاه مدت به آن می‌تواند سرمایه گذاران را دچار زیان کند. افرادی که قصد سرمایه گذاری در طلا را دارند، دو گزینه برای انتخاب دارند یکی سکه طلا که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود و بصورت سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه در بازار موجود است و دومی سرمایه گذاری در طلای آب شده که بصورت شمش طلا در اندازه‌های مختلف موجود است. در این مطلب می‌خواهیم نحوه محاسبه ارزش ذاتی سکه طلا و همچنین طلای آب شده را توضیح دهیم.

چگونه ارزش ذاتی سکه طلا محاسبه می‌شود؟

عیار چیست؟

عیار، واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گرانبها است. هر چند که برای سایر مواد هم به کار می‌رود. عیار طلا، معمولاً از واحد کامل ۲۴ بیان می‌شود. برای مثال طلای ۲۴ عیار، طلای خالص با حداقل ۹۹٬۹ درصد طلا و طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد فلز دیگر تشکیل شده‌است. در کشورهای دیگر عیار طلا بصورت ضریبی از 1000 بیان می‌شود؛ به طور مثال عیار900 از 1000 . به عبارت ساده‌تر محصولات طلا ممکن است علاوه بر طلا شامل فلزات دیگر هم باشند . معمولا برای شکل دهی بهتر و مقاومت بیشتر به طلای خالص درصد کمی فلزات دیگر اضافه می گردد که باعث ناخالصی محصول می گردد. عیار یک محصول طلا بیانگر درصد طلای موجود در آن می باشد. مثلا طلای 18 عیار شامل 75 درصد طلا و 25 درصد سایر فلزات می باشد.محاسبه ارزش واقعی سکه امامی و حباب سکه

اونس چیست؟

اونس «ounce» یا انس (مخفف: oz)، از واحدهای اندازه گیری جرم است. یک اونس برابر با ۲۸٫۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم است. این واحد در ایالات متحده آمریکا بسیار متداول است. همچنین، برای اندازه گیری وزن فلزات گرانبها مانند طلا، پلاتین، نقره و پالادیوم از اونس بین المللی تروا استفاده می‌شود، که معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم است.

تفاوت سکه امامی و سکه بهار آزادی

سکه‌های طلا که در فاصله سالهای 1358 تا 1370 توسط بانک مرکزی ضرب و توزیع شده‌اند، به سکه طرح قدیم یا سکه بهار آزادی معروف هستند. تصویر یک روی این سکه ها مزین به نام حضرت علی و روی دیگر این سکه ها تصویر بارگاه امام رضا(ع) به همراه عبارت «نخستین بهار آزادی» است. سکه های ضرب شده از سال 1370 به بعد به سکه های امامی (سکه طرح جدید) معروف هستند. تصویر یک طرف این سکه‌ها، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و تصویر طرف دیگر آن هم بارگاه امام رضا (ع) است. این سکه ها از نظر وزن و عیار هیچ تفاوتی ندارند و هر دو با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸٫۱۳۵۹۸ گرم ضرب شده‌اند.

مشخصات انواع سکه

همانطور که ذکر شد سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب و توزیع می‌شوند، شامل سکه تمام، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی می‌باشد. عیار همه آنها 900 در هزار بوده ( 21.6 از 24 ) و وزن آنها بشرح زیر است:

نوع وزن( گرم )
سکه تمام بهار آزادی و سکه امامی 8.133
نیم سکه 4.066
ربع سکه 2.033
سکه یک گرمی 1

محاسبه ارزش ذاتی سکه امامی (بهار آزادی)

منظور از ارزش ذاتی سکه امامی یا سکه بهار آزادی، ارزش طلای موجود در سکه می‌باشد. طلا در بازارهای جهانی معامله می‌شود و قیمت جهانی آن مبنای تعیین قیمت در بازار داخل کشور می‌باشد. قیمت جهانی طلا در بازارهای بین المللی معمولا بر مبنای دلار به ازای هر اونس تعیین و اعلام می گردد. برای مثال زمانی که گفته می شود قیمت جهانی طلا 1700 دلار است منظور این است که هر اونس طلا با عیار 999.99 در بازارهای جهانی 1700 دلار مورد داد و ستد قرار می گیرد.
از آنجا که واحد اندازه گیری وزن طلا در کشور ما بیشتر گرم می‌باشد لذا برای محاسبه قیمت سکه امامی، باید قیمت هر گرم طلا بر مبنای قیمت‌های جهانی محاسبه می‌گردد. همانطور که ذکر شد هر اونس طلا معادل 31.1035 گرم می‌باشد. لذا با تقسیم قیمت جهانی طلا بر عدد فوق، قیمت هر گرم طلا با عیار 999.99 در هزار یا عیار 24 به دلار محاسبه می‌گردد. برای داشتن قیمت سکه به ریال لازم است تا قیمت هر گرم طلا را در قیمت برابری دلار به ریال ضرب کرده و در عیار سکه امامی (0.9 ) ضرب نماییم و در نهایت عدد حاصل را در وزن سکه امامی که 8.133 گرم است ضرب کنیم.

بطور خلاصه ارزش ذاتی هر سکه امامی بشرح زیر محاسبه می گردد:

قیمت واقعی سکه امامی = قیمت جهانی طلا * قیمت دلار*0.2353

بدیهی است ارزش ذاتی نیم سکه ، نصف سکه تمام و ارزش ذاتی ربع سکه یک چهارم ارزش سکه تمام خواهد بود.

برخی مواقع یک مبلغ جزئی ( حدود 20 هزار تومان) نیز بعنوان هزینه ضرب سکه به عدد فوق اضافه می گردد.

 

حباب سکه چیست و چگونه محاسبه می شود؟

در قسمت بالا نحوه محاسبه ارزش ذاتی سکه امامی توضیح داده شد. بسیاری از مواقع قیمت سکه در بازار لزوما برابر با ارزش واقعی آن نیست. با توجه به عرضه و تقاضا و شرایط بازار ممکن است قیمت سکه در بازار بالاتر یا پایین‌تر از رقم محاسباتی باشد. به این اختلاف قیمت ،حباب سکه گفته می‌شود. اگر قیمت سکه در بازار بیشتر از قیمت واقعی آن باشد به آن حباب مثبت گفته می‌شود و چنانچه قیمت سکه در بازار پایین تر از قیمت محاسباتی آن باشد به آن حباب منفی گفته می‌شود.

مظنه طلا چیست؟

علاوه بر قیمت سکه امامی و سکه بهار آزادی یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در بازار طلا “مظنه” می‌باشد. منظور از مظنه، قیمت یک مثقال طلای 17 عیار است. یک مثقال برابر است با 4.608 گرم.

به روش بالا می توان ارزش واقعی مظنه یا همان یک مثقال طلای 17 عیار را محاسبه کرد که نتیجه بشرح زیر می باشد:

قیمت واقعی مظنه طلا ( یک مثقال طلای 17 عیار ) = قیمت جهانی طلا * قیمت دلار * 0.105

نحوه تعیین قیمت سایر محصولات طلا

با درک نحوه محاسبه قیمت سکه می توانید ارزش هر نوع محصولی از طلا را با عیارهای مختلف و وزنهای متفاوت محاسبه کنید. تنها نکته قابل توجه این است که در مورد محصولات مصرفی ( طلای ساخته شده مانند انگشتر، گوشواره و گردنبند ) علاوه بر مبلغ طلا، مبلغی نیز بعنوان اجرت ساخت دریافت می گردد. چنانچه در آینده قصد داشته باشد طلای خود را بفروشید صرفا معادل ارزش طلای آن به شما پرداخت می کنند و بابت اجرت ساخت مبلغی پرداخت نمی گردد. لذا چنانچه قصد خرید طلا با دید سرمایه گذاری دارید بهتر است سکه طلا یا شمش طلا خریداری کنید و از خرید طلای ساخنه شده با دید سرمایه گذاری بپرهیزید.

3.7 13 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

[…] تعریف و راه اندازی نمود. اولین گواهی سپرده بر روی سکه بهار آزادی تعریف شد و گواهی سپرده سکه طلا منتشر گردید. از آنجا که […]

حسن حسینی زاده

خیلی خلاصه و مفید بود و گیج کننده نبود اصلاً.ممنونم از مطلب خوبتون