برخی از اصول و استراتژی های سرمایه گذاری در بورس

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله
بازار بورس به عنوان بهترین و پربازده ترین بستر سرمایه گذاری شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر میلیون ها نفر از مردم کشور سرمایه های خود را وارد این بازار کرده اند. اگرچه این بازار سوددهی بسیار خوبی دارد اما افرادی که دانش، مهارت، تجربه، انرژی و زمان لازم را نداشته باشند قطعا موفقیتی به دست نخواهند آورد و چه بسا سرمایه های خود را نیز از دست بدهند. آشنایی با اصول و استراتژی های سرمایه گذاری در بورس اهمیت بسیار بالایی دارد و هر فرد مطابق با میزان دانش و مهارت خود، میزان سرمایه و نوع سرمایه گذاری خود از استراتژی های خاص خود استفاده کند.
به همان اندازه که احتمال کسب سود و درآمد زیاد در بازار بورس وجود دارد، احتمال شکست و نابودی سرمایه نیز وجود دارد و لازم است که سرمایه گذاران با راهکارهای مناسب برای مدیریت سرمایه خود آشنایی داشته باشند. در ادامه به بررسی اصول و استراتژی های سرمایه گذاری در بورس پرداخته می شود.

استراتژی سرمایه گذاری چیست؟

استراتژی سرمایه گذاری یا معاملاتی به یک سیستم گفته می شود که به شخص نشان می دهد که چه سهامی را خریداری کنند، در چه قیمت هایی اقدام به خرید کنند، در چه زمانی خرید کنند و در نهایت در چه زمانی و با چه قیمتی اقدام به فروش سهام خود بکنند. در حقیقت می‌توان گفت استراتژی به یک برنامه از پیش تعین شده گفته می‌شود که همه جزئیات معاملات را برای معامله گر مشخص می‌کند.

چرا باید از استراتژی های سرمایه گذاری استفاده کرد

می توان گفت اکثر افرادی که بدون شناخت کافی و بدون دانش و تجربه و مهارت وارد بازار بورس می‌شوند بعد از یک مدت مشخص با متحمل شدن ضررهای بسیار زیاد از آن خارج می‌شوند. می توان گفت فقط کمتر از 10 درصد سرمایه داران می‌توانند در این بازار به موفقیت برسند و این افراد کسانی هستند که از استراتژی های سرمایه گذاری مناسب استفاده می‌کنند. استفاده از استراتژی معاملاتی در بازار سرمایه باعث می شود که فرد عواطف و احساسات را کاملا حذف کند و منطقی و بر اساس داده‌ها اقدام به معامله کند. مهم‌ترین فاکتورها در داشتن یک استراتژی مناسب به شرح زیر می‌باشند:

آگاهی از ریسک پذیری

سرمایه گذار‌ان زمانی می توانند به موفقیت در بازار بورس برسند که بتوانند به خوبی احساسات و هیجانات خودشان را مدیریت کنند و یک چهارچوب ذهنی منطقی برای خودشان بسازند. آشنایی با میزان ریسک پذیری می‌تواند تاثیر زیادی در اتخاذ نوع استراتژی های سرمایه گذاری افراد داشته باشد.

انتخاب بر اساس بازه زمانی

به صورت کلی افراد باید بتوانند یکی از بازه های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای معاملات خود انتخاب کنند. به عنوان مثال افرادی که دارای شغل دیگری هستند و زمان کافی برای بررسی بازار را ندارند نباید اهداف کوتاه مدت برای خودشان تعیین کنند. آشنایی با بازه زمانی باعث می‌شود که فرد یک استراتژی خاص اتخاذ کند.

آشنایی با شاخص ها

زمانی که فرد بتواند روند نزول و صعود سهام را تشخیص بدهد می‌تواند سود بسیار خوبی به دست بیاورد بنابراین لازم است که فرد ابتدا آموزش های لازم برای استفاده از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را فرا بگیرد. آشنایی با روند سهم می‌تواند به سرمایه گذاری امکان استفاده از استراتژی های سرمایه گذاری مختلف را بدهد.

شناسایی نقطه ورود و خروج در سهم

می توان گفت مهم ترین اصل در بازار سرمایه شناسایی نقطه ورود و خروج در سهام است و برای این کار لازم است که افراد استراتژی های سرمایه گذاری منحصر به فردی داشته باشند. شناسایی نقاط ورود و خروج سهام بر اساس بررسی تحلیل ها، رفتار خریداران و فروشندگان، روند حرکتی سهم و سایر فاکتورها انجام می‌شود. در نهایت شناسایی نقطه ورود و خروج باعث می شود که سرمایه گذار به خوبی حد سود و ضرر را مشخص کند.

مهم ترین استراتژی های سرمایه گذاری در بازار بورس

می‌توان گفت اهداف سرمایه گذاران به عنوان اصلی ترین و مهم ترین فاکتورهای تعیین استراتژی شناخته می‌شوند. به عنوان مثال افرادی که قصد دارند بصورت ماهانه و کوتاه مدت  درصدی سود دریافت کنند نمی توانند از روش های بلند مدت استفاده کنند و باید از استراتژی نوسان گیری بهره ببرند. از جمله مهم ترین و اصلی ترین استراتژی های سرمایه گذاری در بورس به شرح زیر می‌باشند:

سرمایه گذاری درآمدی

سرمایه گذاری درآمدی از جمله استراتژی های بسیار محبوب در بازارهای جهانی است. البته این شیوه نمی تواند در کشورهایی که نرخ تورم بالایی دارند موثر باشد چرا که در یک بازه زمانی مشخص سود مشخص و با ریسک کمی به سرمایه دار میدهد. سرمایه گذاری درآمدی در ایران به شیوه های مختلفی انجام می‌شود که شایع ترین آنها شامل خرید صندوق های سرمایه گذاری با پرداخت سود  هست. انواع مختلف  صندوق سرمایه گذاری  وجود دارد که هر کدام ویژگی ها، مزیت ها و معایب خود را دارند و می‌توانند سود مشخصی به سرمایه گذاران بدهند.

سرمایه گذاری ارزشی

سرمایه گذاری ارزشی از رایج ترین استراتژی های سرمایه گذاری در بورس است که تا حد زیادی برگرفته از نظریات و دستاوردهای وارن بافت است. در این استراتژی افراد باید سهامی را خریداری کنند که ارزان تر از ارزش واقعی خود معامله می شوند. البته باید با دید بلند مدت اقدام به خرید چنین سهام هایی کرد و این استراتژی نمی تواند برای افراد عجول مناسب و سود ده باشد.

سرمایه گذاری رشدی

در این استراتژی افراد سرمایه گذار بر روی شرکت های کوچک با فناوری های مدرن و رو به رشد سرمایه گذاری می‌کنند که نسبت به ارزش ذاتی خود دارای قیمت بالاتری هستند اما از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار هستند. به صورت کلی شعار این استراتژی این است که گران بخرید و گران تر بفروشید. سرمایه گذاری رشدی از پرریسک ترین استراتژی های سرمایه گذاری در بورس است اما می‌تواند سود بسیار خوبی نیز داشته و در میان مدت و حتی کوتاه مدت بازدهی مناسبی برای افراد داشته باشد.

سرمایه گذاری در شرکت های با سرمایه اندک

افرادی که قدرت ریسک بالایی دارند می‌توانند از این استراتژی استفاده کنند چرا که چنین سهم هایی دارای بازیگران و معامله گران خاص خود هستند. سرمایه گذاران می‌توانند از این شرکت ها سودها و نوسانات بسیار خوبی بگیرند. البته استفاده از چنین استراتژی هایی برای افراد مبتدی نمی‌تواند کار منطقی و عاقلانه ای باشد.
استراتژی های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد که افراد باید با توجه به ویژگیهای شخصیتی خود و نیازها و اهداف مد نظرشون ، باید مناسب ترین آنها را انتخاب نمایند. شرکت سبدگردان آرکا با ارائه خدماتی همچون سبدگردانی اختصاصی ، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و مشاوره در زمینه روش های مناسب سرمایه گذاری در بورس آماده ارائه اطلاعات کاربردی و مفیدی به سرمایه گذاران می باشد.

در مصاحبه آقای مصطفی بیاتی رئیس هیات مدیره سبدگردان آرکا برخی از مفاهیم و اصول ذکر شده است.

برای تماشای این برنامه کلیک کنید

0 0 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات