آیا امیدی به بورس هست؟

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله

در این مطلب، در ابتدای سال سعی نمودیم دید مناسبی از عوامل و شرایط  تاثیر گذار بر روند بازار بورس ارائه دهیم. در این نوشته قصد داریم با توجه به رخدادهای اقتصادی و سیاسی که در 100 روز گذشته داشتیم پیش بینی خود از آینده بورس را بروز کنیم.

نقش عوامل سیاسی

همانطور که قبلا هم ذکر شد فضای اقتصادی کشور ما بسیار به عوامل سیاسی مرتبط می باشد. بعبارتی در کشور ما اولویت اصلی و اساسی مسائل سیاسی می باشند نه مسائل اقتصادی.در نتیجه شرایط اقتصادی با توجه به رفتارهای سیاسی شکل می گیرند.

در 100 روز گذشته از سال 1401، آنچه شاهد بوده ایم ادامه ناکارآمدی سیاسی بوده است. در حوزه برجام همچنان پرونده بازی را شاهد هستیم که بعد از گذشت بیش از یک و نیم سال از بازگشایی مجدد آن، شرایط با ابتدای کار فرق چندانی نداشته است. در حوزه اقتصادی نیز با بحث عوارض صادراتی در ابتدای سال عملا شرکتها تنوانستند از فرصت کوتاه افزایش نرخ های جهانی بهره مند گردند. در موضوع بازار داخلی نیز همچنان شاهد سرکوب  بازار و قیمت گذاری دستوری هستیم.

داستان روسیه

با شروع جنگ اکراین و روسیه در ابتدای داستان شاهد افزایش قیمتها در حوزه های انرژی و فلزات و غلات بودیم که با توجه به صادراتی بودن کشور ما در 2 حوزه اول، شرایط برای کشور ما نیز مثبت ارزیابی می شد. ولی در ادامه، جریان بازی به ضرر کشور ما ادامه پیدا کرد. مقصد صادراتی روسیه عمدتا اروپا بود که بدلیل تحریم های اعمال شده علیه این کشور، شرکتهای فعال و صادر کننده روسیه جهت فروش محصولات خود به کشورهای آسیایی متمایل شدند که پیش از آن مقصد صادراتی شرکتهای ایرانی بود . به همین دلیل با ارائه تخفیف های زیاد بخش زیادی از بازار صادراتی کشور تحت سلطه شرکتهای روسی درآمده است.

سایه رکود جهانی

با ادامه روند تورم در آمریکا و اروپا، جهت گیری بانک های مرکزی به سمت افزایش نرخ بهره و سرد کردن فضای ملتهب بازارها پیش رفت که در کنار سایر عوامل باعث ایجاد فضای رکود در بازارهای جهانی شده است. ترس از ادامه دار بودن رکود باعث ریزش قیمتهای جهانی کالاها شده است . با توجه به اینکه عمده شرکتهای بزرگ ما مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر قیمتهای جهانی هستند با کاهش این قیمتها و دامپینگ روسیه در بازارهای صادراتی شرایط سختی را در پیش دارند.

کرونا

چند صباحی امیدها به کم رنگ شدن کرونا و برگشت به روال طبیعی افزایش پیدا کرد ولی مجددا علائم و هشدارهایی مبنی بر رشد آن شاهد هستیم که ممکن است بر فضای اقتصادی تاثیرگذار باشد.

جمع بندی

در ابتدای سال بالا بودن قیمتهای جهانی در کنار شانس رشد قیمت ارز باعث شد که شاهد رونق نسبی در فضای بازار بورس باشیم.

هرچند این رونق کوتاه مدت بود و با کاهش قیمتهای جهانی و عدم اجازه افزایش نرخ ارز نیما متناسب با نرخ ارز آزاد، همچنین عدم اجازه افزایش نرخ محصولات داخلی متناسب با افزایش قیمت تمام شده، امیدهای ابتدای سال، جای خود را به بیم هایی در مورد آینده بازار داد .

در حال حاضر با توجه به عوامل ذکر شده بازار بورس شرایط سختی جهت رشد و رونق در پیش دارد مگر آنکه تغییر اساسی در فاکتورهای اقتصادی یا سیاسی کشور شاهد باشیم.

البته باید توجه داشت که عوامل ذکر شده تا حد زیادی تاثیر خود را در قیمت سهام داشته است و تنها نکته مثبت در شرایط فعلی، سطح مناسب قیمتها می باشد که ریسک سرمایه گذاری یا سهامداری را  تاحدی کاهش می دهد.

3.7 3 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمیترین
جدیدترین رای بیشتر
نظرات
مشاهده همه نظرات

[…] تحلیلی به پیش بینی شرایط بورس در سال جاری پرداختیم در ادامه در مطلبی تحلیل اولیه را بروز کردیم در ادامه قصد داریم با گذشت 200 روز از سال […]