راهنمای سرمایه گذاری بورس برای تازه واردان به زبان ساده

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فهرست مقاله

در سال های گذشته مردم نگهداری پول در بانک ها را بهترین شیوه برای سرمایه گذاری می دانستند چرا که نرخ رشد تورم کمتر بود و ارزش پول به سرعت کم نمی شد. امروزه نرخ رشد تورم به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و نگهداری پول نقد یا نگهداری در بانک نمی تواند یک روش موثر سرمایه گذاری باشد. خوشبختانه امروزه بسترهای مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد و می توان گفت سرمایه گذاری در بورس بهترین، پربازده ترین و مطمئن ترین شیوه می باشد.
در بازار بورس افراد می توانند با سرمایه گذاری در واحدهای یک شرکت به اندازه دارایی خود در مالکیت آن مشارکت داشته باشند. اگرچه فعالیت و حضور در بازار بورس به شیوه مستقیم در کنار سرمایه نیازمند داشتن دانش، مهارت و تجربه می باشد اما افراد عادی و کسانی که برای اولین بار وارد این بازار می شوند می توانند با استفاده از راهنمایی های درست فعالیت خود را شروع کنند. در ادامه مطلب به معرفی بیشتر بازار بورس و همچنین بهترین راهکارهای فعالیت افراد تازه وارد در این بازار پرداخته خواهد شد.

Stock-market

بازار بورس چیست؟

به صورت کلی در داخل کشور ایران 3 نوع بازار بورس وجود دارد که شامل بورس کالا، بورس اوراق بهادار و بورس انرژی می باشد. زمانی که از واژه بورس استفاده می شود معمولا منظور بازار بورس اوراق بهادار است و معمولا افرادی وارد این بازار می شوند به دنبال پیشرفت و کار کردن با سرمایه خود باشند، به دنبال سرمایه گذاری و کسب سود در یک چرخه سازنده هستند و یا قدرت ریسک پذیری متوسط به بالایی دارند. به صورت کلی بورس زمینه ای را فراهم می کند که سرمایه گذاران و سرمایه پذیران در یک فعالیت اقتصادی شریک شوند و علاوه بر تامین نیازهای یکدیگر از نفع و سود این فعالیت بهره ببرند.
افرادی که انگیزه ای برای معامله کردن ندارند، افرادی که زمان و انرژی کافی برای بررسی بازار سرمایه ندارند و افرادی که قدرت ریسک پایینی دارند نباید وارد بازار بورس شوند چرا که قطعا موفقیتی کسب نخواهند کرد. این افراد می توانند از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا بانک ها اقدام به سرمایه گذاری کنند که ریسک پایین تری دارد.

فعالیت در بازار بورس به شکلی خواهد بود

کسانی که قصد حضور در بازار بورس را داشته باشند می توانند در دو مرحله اصلی زمینه حضور در این بازار را برای خود فراهم کنند که این دو مرحله به شرح زیر می باشند:
دریافت کد بورسی
هر فردی که قصد داشته باشد به صورت مستقیم در بازار بورس فعالیت داشته باشد و یا از خدمات سبدگردان خصوصی استفاده کند لازم است که یک کد بورسی معتبر از کارگزاری های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کند. به صورت کلی ثبت نام و احراز هویت فرد سرمایه گذار در کارگزاری های معتبر در کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد و بعد از آنکه مشخصات فرد توسط سازمان بورس تایید شد می تواند فعالیت خود را شروع کند.

آشنایی با بازار بورس

همانطور که گفته شد حضور در بازار سرمایه و فعالیت مستقیم نیازمند داشتن دانش، تجربه و مهارت بالایی است و افرادی که با این بازار آشنایی نداشته باشند قطعا نمی توانند موفقیتی کسب کنند و حتی ممکن است که سرمایه اصلی خودشان را از دست بدهند. در بازار بورس سهامی که خرید و فروش می شوند فیزیکی و قابل لمس نیستند و سهامداران فقط سهام شرکت ها را خرید و فروش خواهند کرد. افرادی که دارای سرمایه مشخصی هستند و قصد داشته باشند در یک شرکت خاص سرمایه گذاری کنند به صورت مستقیم قادر نخواهند بود سهام شرکت ها را از خود شرکت ها خریداری کنند و بر اساس قانون باید این کار را از طریق شرکت ها کارگزاری انجام دهند که دارای مجوز رسمی می باشند. به صورت کلی کسب سود در بازار بورس به دو شکل انجام می شود که به شرح زیر خواهد بود.
· در حالت اول فرد سرمایه گذار می تواند با توجه به آموزش هایی که دیده است و از طریق تحلیل و بررسی سهام شرکت ها اقدام به خرید سهام شرکت در قیمت مشخصی کرده و بعد از رشد سهم آن را به فروش برساند و سود کند.
· در حالت دوم سرمایه گذاران می توانند سهام خودشان را نگهداری کنند به گونه ای که بعد از برگزاری مجامع سالانه سود تقسیمی را به دست بیاورند. (در این حالت سرمایه گذار می تواند در میزان سودی که شرکت در طول یک سال کسب کرده است شراکت داشته باشد و اندازه تعداد سهامی که دارد سود دریافت کند.)

روش های سرمایه گذاری در بورس

همانطور که گفته شد افراد می توانند به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم اقدام به سرمایه گذاری در بورس بکنند. روش مستقیم که توضیح داده شد برای افرادی مناسب است که قصد دارند سرمایه خودشان را شخصا مدیریت کنند و زمان، انرژی، دانش، مهارت و تجربه کافی برای این امر دارند. روش غیر مستقیم یک روش کم ریسک است و به افرادی توصیه می شود که دانش و مهارتی برای انجام معاملات مستقیم ندارند. همچنین افرادی که زمان و انرژی کافی برای حضور مستقیم در بازار ندارند می توانند از روش غیر مستقیم استفاده کنند.

روش های غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس خود می تواند به دو دسته اصلی تقسیم می شود که شامل استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی و یا سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است.
· در روش سبدگردانی فرد سرمایه گذار با دریافت کد بورسی اختصاصی و ایجاد پرتفوی شخصی مدیریت سرمایه خود را در اختیار یک فرد متخصص قرار می دهد. این روش را می توان تقریبا یک روش ترکیبی سرمایه گذاری دانست چرا که شخص سرمایه گذار نیز می تواند بر پرتفوی شخصی خود نظارت داشته باشد.
· روش دوم سرمایه گذاری در بورس به روش غیر مستقیم استفاده از صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق ها در حقیقت یک نهاد است که وظیفه سرمایه گذاری صحیح و مطمئن سرمایه افراد را بر عهده خواهد داشت. به صورت کلی می توان گفت سرمایه گذارانی که دانش، تجربه، زمان، انرژی و مهارت کافی برای حضور مستقیم در بازار بورس را ندارند می توانند از طریق صندوق های سرمایه گذاری که ریسک کمتری در مقایسه با حضور مستقیم در بورس دارند استفاده کنند. امروزه صندوق های متعددی وجود دارند که مهم ترین آنها شامل صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، صندوق سرمایه گذاری سهامی، صندوق سرمایه گذاری مختلط، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)، صندوق‌ سرمایه گذاری در طلا و … هستند.
در مقاله دیگری که با نام تفاوت اصلی سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری از سایت رسمی شرکت سبدگردان آرکا منتشر شده است به بررسی بهترین روش سرمایه گذاری غیر مستقیم و مزایا و معایب آنها پرداخته شده و می تواند اطلاعات مفیدی به سرمایه گذاران بدهد.

Benefits-of-investing-in-stock-market

مزایای سرمایه گذاری در بورس

همانطور که گفته شد امروزه روش های مختلفی همچون خرید ملک، خرید ماشین، خرید ارز، خرید طلا، سرمایه گذاری در بانک و … برای سرمایه گذاری وجود دارند که هر کدام می تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. می توان گفت سرمایه گذاری در بورس بهترین و نتیجه بخش ترین شیوه سرمایه گذاری است که مزیت های متعددی در مقایسه با سایر روش ها دارد. از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در بازار بورس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

· اگرچه سرمایه گذاری در بازار بورس ریسک بالاتری در مقایسه با سایر روش ها دارد اما سود و درآمد آن نیز بیشتر است.

· سهام های خریداری شده در بازار بورس قابلیت نقد شوندگی بسیار خوبی دارند و بر خلاف سرمایه هایی مانند ملک و ماشین می توان در سریع ترین زمان ممکن آن را به پول نقد تبدیل کرد.

· حضور در بازار سرمایه با کمترین سرمایه نیز ممکن است و افراد می توانند حتی با خرید عرضه اولیه کسب سود کنند.

· بازار سرمایه زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت دارد بنابراین افراد می توانند از اطمینان و شفافیت بازار اطمینان داشته باشد.

· بازار بورس تنوع بسیار بالایی دارد و به افراد اجازه می دهد در هر کدام از حوزه های اقتصادی سرمایه گذاری کنند.

· سودی که افراد سرمایه گذار از بازار بورس دریافت می کنند معاف از مالیات است.

· بورس به سرمایه گذاران اجاره می دهد که در مالکیت و سهامداری شرکت ها سهیم باشند و در تصمیم گیری های مختلف شرکت حضور داشته باشند

· سهولت در سرمایه گذاری، عدم وجود محدودیت برای میزان سرمایه گذاری، حفظ سرمایه در برابر تورم و … از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بورس است.

جمع بندی نهایی

بر خلاف گذشته امروزه افراد می توانند در زمینه های مختلفی اقدام به سرمایه گذاری و کسب سود کنند و با توجه به میزان بازدهی هر کدام از حوزه ها می توان گفت سرمایه گذاری در بازار بورس بهترین و پرسودترین حوزه سرمایه گذاری خواهد بود. به صورت کلی افراد می توانند به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم در بازار سرمایه فعالیت داشته باشند. افرادی که دانش، مهارت، تجربه، زمان و انرژی لازم برای حضور مستقیم در بازار سرمایه را ندارند می توانند از خدمات شرکت های سبدگردان مانند شرکت آرکا که دارای مجوز رسمی از سازمان بورس هستند استفاده کنند. سرمایه گذاری در بورس، سبدگردانی اختصاصی، مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و … از مهم ترین خدمات این شرکت به سرمایه گذاران است.

 

5 1 رای
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات